Een nieuwe vorm van toezicht door de Belastingdienst: Horizontaal Toezicht binnen het MKB. Maar die vraagt wél om een andere houding bij alle betrokken partijen. Te beginnen met de Belastingdienst zelf. Die benaderde DST voor advies. Het resultaat was de HorizonTour. Een intern communicatieprogramma dat zorgde voor houdings- en gedragsverandering bij belastingambtenaren.
Weerstand neemt af
In deze rondreizende belevingsworkshop leerden de Belastingdienst-medewerkers in drie uur tijd alle facetten van horizontaal toezicht kennen. Met films, quizzen, persoonlijke gesprekken en praktijkcases. En met veel ruimte voor vragen en discussies. Het kartonnen decor veranderde iedere Belastingdienstvergaderzaal in een ware belevingsomgeving. Zo nam de weerstand af en kwam er meer ruimte voor de acceptatie van horizontaal toezicht.
Van controleren naar vertrouwen
Bij horizontaal toezicht gingen de Belastingdienst, fiscaal dienstverleners en ondernemers samenwerken aan een aangifte die meteen goed is. Dat maakt veel controles overbodig. Van controle en onderhandeling naar samenwerken en vertrouwen. Bovendien kunnen aangiftes direct worden verwerkt en de weet ondernemer snel welke aanslagen hij krijgt. Kortom: een kwaliteitsverbetering binnen het aangifteproces.
Resultaat
In negen maanden tijd bereikte de HorizonTour 8.000 medewerkers van de Belastingdienst. Het merkbare verschil in houding na afloop van elke sessie zorgde voor een snellere introductie van Horizontaal Toezicht en efficiënter werkproces.
8.000
medewerkers bereikt in negen maanden
Vragen over dit project?
Wij staan altijd klaar om je vragen te beantwoorden.
Wil je meekijken met de experts in experience communicatie? Meld je aan voor onze nieuwsbrief. We bieden je nieuws, inspiratie en trends waar je wat aan hébt.