Bezoekerscentrum
De Nederlandsche Bank greep de verhuizing van zijn bezoekerscentrum aan voor een complete vernieuwing. Een radicale verandering: voor het eerst opende de bank voor algemeen publiek zijn deuren. Ook ging het bestaande educatieve programma (voor groepsbezoek) op de schop en verdubbelde de capaciteit. DST tekende voor concept, design en inhoud, en verzorgde in partnerschap met Bruns de bouw. Koningin Máxima opende het Bezoekerscentrum DNB op 22 september 2015.
Geld beleven
Centraal in het nieuwe bezoekerscentrum staat het beleven van de taken van DNB. Eerlijk gezegd geen high-interest onderwerp voor bezoekers. Op het abstractieniveau waarop DNB opereert, is het vooral taai en complex. DST ontwikkelde in co-creatie met de doelgroepen, inhoudsdeskundigen en rondleiders een competitief programma voor groepsbezoek, waarin interactie tussen bezoekers en rondleiders centraal staat. Tweetalig, gelaagd, multimediaal en gebalanceerd. Zo worden complexe thema’s als macro-economisch beleid, financieel toezicht en internationaal betalingsverkeer begrijpelijk, interessant en zelfs leuk voor bezoekers. Of het nu gaat om een klas 16-jarige vmbo’ers, of een groep volwassenen met enige kennis van financiële zaken. Voor het eerst opende de bank zijn deuren voor het algemeen publiek.
Rijke geschiedenis
Voor algemeen publiek werd de begane grond ingericht. Met behalve afgeleiden van het groepsbezoekprogramma ook exhibits over de rijke geschiedenis van geld (de Nationale Numismatische Collectie), de goudvoorraad van DNB en het Europabrede karakter van de taken van DNB. Ook hier staan zelfontdekkend leren, gelaagdheid en een brede mediakeuze centraal.
Resultaat
Het DNB Bezoekerscentrum trekt ongeveer 60.000 bezoekers per jaar. Het merendeel daarvan is scholier. De begane grond van het Bezoekerscentrum DNB (Sarphatistraat 1, Amsterdam) is vrij te bezoeken op werkdagen tussen 9:00 en 17:00 uur. Het educatieve programma op de eerste verdieping is voor groepen op afspraak beschikbaar.
60.000
bezoekers per jaar
Vragen over dit project?
Wij staan altijd klaar om je vragen te beantwoorden.
Wil je meekijken met de experts in experience communicatie? Meld je aan voor onze nieuwsbrief. We bieden je nieuws, inspiratie en trends waar je wat aan hébt.