Tata Steel Europe is een wereldwijde marktleider in geavanceerde en (ultra) hogesterkte staalsoorten voor de automobielindustrie, verpakkingsindustrie, bouw en werktuigbouw. Een hoogwaardige maakindustrie, met een rijke innovatiegeschiedenis en -toekomst. Geen wonder dat koning Willem-Alexander in september 2018 het nieuwe Innovation Centre van Tata Steel bezocht, als onderdeel van de viering van het 100-jarig bestaan van het bedrijf in IJmuiden. DST tekende voor concept, content en design van het centrum, in samenwerking met Bruns (realisatie).
Bezoeker centraal
De keuze om zakelijke bezoekers radicaal anders te ontvangen, volgde uit een strategische koerswijziging bij Tata Steel. Van een traditionele push-strategie als producent, naar klantgericht en vraaggestuurd ontwikkelen en produceren. Vooral op gebied van klantontvangst en marktontwikkeling zet Tata Steel met het Innovation Centre een flinke stap vooruit.
Efficiënt en diepgaand
Bij het Innovation Centre worden AV, projection mapping, en een customer engagement tool (interactief objecttheater) gebruikt om de context te schetsen voor klantbezoeken. De ontvangstruimte is nu zó ingericht dat een host van Tata Steel efficiënt en diepgaand kunnen inzoomen op waar uitdagingen en behoeften écht liggen bij bezoekende (potentiële) klanten.
Concrete gespreksaanleidingen
De informatie uit de ontvangstruimte vormt het vertrekpunt voor diepergaande gesprekken in de naastliggende overlegruimte, waar vertrouwelijkheid en gespreksfacilitering centraal staan. Ook een rondleiding of werkbezoek aan de nabije high-tech labs van Automotive en Packaging behoort tot de mogelijkheden. Hier maakte DST met bewegwijzering en banners de structuur van de rondleiding tastbaar. Dat biedt rondleiders concrete gespreksaanleidingen die bij de interesses van bezoekers aansluiten.
Upgrade bedrijfsrondleidingen
Als onderdeel van de nieuwe Visitor Experience verzorgde DST, naast het Innovation Centre, ook een vernieuwd script voor de rondleiders op het terrein van Tata Steel in IJmuiden, waar met name klanten, studenten, leveranciers en medewerkers aan deelnemen. Het nieuwe rondleidersscript faciliteert de dialoog beter en wordt ondersteund met 360-graden VR-filmpjes via een tablet, zodat de bezoekers vanuit de tourbus kunnen zien wat er precies in de fabrieken gebeurt, zonder dat zij de bus uit hoeven. Dat laatste is zowel vanwege de beschikbare tijd, als vanwege veiligheidseisen relevant.
Resultaat
Een sterke professionaliseringsslag in de ontvangst van zakelijke bezoekers. Meer structuur in rondleidingen, en aandacht voor het bedrijf zelf daarin. Vergroting van de veiligheid door sites off-site voor bezoekers te ontsluiten. En veel gratis publiciteit rond de officiële koninklijke opening.
Het Innovation Centre bij Tata Steel en de bedrijfsrondleidingen zijn uitsluitend op uitnodiging beschikbaar.
10.000
genodigde bezoekers per jaar
Vragen over dit project?
Wij staan altijd klaar om je vragen te beantwoorden.
Wil je meekijken met de experts in experience communicatie? Meld je aan voor onze nieuwsbrief. We bieden je nieuws, inspiratie en trends waar je wat aan hébt.